Villkor

Villkor och rutiner för att vi ska kunna hålla hög kvalitet på våra tjänster

Avtalsvillkoren

Vi måste upprätta ett uppdragsavtal med er. Detta dels eftersom flera externa parter (försäkringsbolag, branschorganisationen m.fl.) kräver ett uppdragsavtal, samt dels är det av rent praktisk natur - så vi vet vad Adderat ska göra resp. ni ska göra själva.

  • I våra avtal hänvisar i första hand till Adderat i Sverige AB:s särskilda villkor.
  • I våra avtal hänvisar vi i andra hand till branschens standardvillkor: Allmänna villkor Srf konsulterna
  • Fastpristjänster debiteras i förskott med 30 dagar betaltid. Uppdrag på löpande räkning debiteras i efterskott med 10 dagars betaltid.
  • Vi har en ansvarsförsäkring. Observera att gränsen för "ren förmögenhetsskada" är begränsad till 200.000 kr i våra särskilda villkor. Tänk särskilt på att om vi har tillgång till ert bankkonto för att göra betalningar så bör Adderat antingen inte har tillgång till konton med mer än 200.000 kr eller att alla transaktioner måste attesteras i internetbanken av er.
  • Vill ni att rådgivning ska omfattas av vår ansvarsförsäkring så måste den vara given skriftligt (på mejl). Muntlig rådgivning kan missförstås, och vi måste därför friskriva oss helt för all rådgivning som inte är skriftlig.

Rutiner - och vad vi behöver från er

För att kunna hålla hög kvalitet på våra tjänster måste vi ha rutiner.

  • Vi arbetar normalt på samma sätt i alla bolag. Vi strävar efter att ha samma rutiner i alla bolag vi hjälper. Vi försöker alltså undvika specialanpassningar i hur vi utför tjänsterna. Det blir mycket lättare för oss att garantera kvaliteten om vi enkelt kan följa samma rutiner. Exempelvis vill vi göra alla skattedeklarationer. Om någon kund själv gör deklarationen så blir det mycket mer att hålla reda på - och det är lätt hänt att något faller mellan stolarna.
  • Vi strävar efter att ha en och samma ansvariga konsult till er. Det är bäst både för er och för oss. Men vi kan inte garantera det.
  • Ni måste lämna in materialet månadsvis senast den 10:e följande månad.
  • Löneunderlag behöver vi också få in den 10:e i månaden.
  • Lämnas inte materialet in i tid kan vi inte garantera att löner, skattedeklarationer m.m. görs i tid. Det är alltså viktigt att vi håller oss till deadlines.

Avdragsgillt? Bokföringsbrott?

Det finns många regler kring bokföring. En del är glasklara, medan en del för bedömas. Generellt gäller att det är vi - och revisorn - som sätter gränserna. Tänk på att glasklar bokföring går fort att bokföra, och bedömningar tar tid - som inte ingår i fastpris.

  • Läs vår sida Avdragsregler. Där finns information om det mesta ni bör ha koll på.
  • Vi utgår ifrån att material som lämnas till oss håller sig inom lagens gränser. Normalt granskar vi inte i detalj varje kvitto. Vi gör stickprov och allmänna rimlighetsbedömningar. Om ni har dålig uppfattning om vad som är tillåtet eller ej, och ni har mycket tveksamma kvitton, så måste vi lägga mycket tid på att bedöma kvittona. Det ingår inte i fastpriset.

Vad Adderat inte gör

Adderat gör det mesta inom redovisning och löner, men vissa saker lämnar vi över till andra. Vi har dock samarbetspartners som vi kan rekommendera. Några vanliga frågor som vi inte gör:

  • Steget efter bokslutet, d.v.s. revisionen. Den gör ert bolags valda revisor. Om bolaget har revisor.
  • Komplicerade skatteupplägg och bolagsavtal. Detta bör ni ta med en revisor, en skattejurist eller en advokat.
  • Privata deklarationer, bouppteckningar etc. Vi gör endast privata deklarationer för ägare till våra kundbolag.
Kontakta oss
Välj ett kontor nära dig

Adderat
Stora Södergatan 8C
222 23 Lund

046-59 00 980 (Lund)
020-10 00 99 (Växel)

Adderat
Olof Palmes gata 29
111 22 Stockholm
Hybridkontor Vi bemannar inte kontoret i Stockholm varje dag. Kontakta oss i förväg så tar vi gärna ett möte.

070-726 85 65 (Stockholm)
020-10 00 99 (Växel)

Adderat
Södra Järnvägsgatan 6
247 62 Veberöd

0733-16 83 30 (Veberöd)
020-10 00 99 (Växel)